De winnaars van de J.J. Groen prijzen 2024 zijn bekend. Prof. dr. Bas Bloem (Radboud Universiteit Nijmegen) ontvangt de J.J. Groen senior prijs 2024. Dr. Janna Marie Bas-Hoogendam (Rijksuniversiteit Leiden) ontvangt de J.J. Groen junior prijs 2024.

Bas Bloem

Prof. dr. Bas Bloem, is hoogleraar neurologische bewegingsstoornissen en hoofd van het Expertisecentrum voor Parkinson & Bewegingsstoornissen en verbonden aan het Radboud Universitair Medisch Centrum. Prof. Bas Bloem is wereldwijd expert op het gebied van de ziekte van Parkinson. Zijn missie is het verbeteren van kwaliteit van leven van mensen met de ziekte van Parkinson door betere zorg voor patiënten. Hiertoe heeft hij onder andere
ParkinsonNet ontwikkeld, een innovatief model van multidisciplinaire en patiëntgerichte netwerkzorg. Daarnaast richt hij zich op het verminderen van incidentie waarbij aandacht onder andere uitgaat naar de rol van giftige stoffen in onze leefomgeving. In zijn onderzoek werkt hij interdisciplinair samen met vele andere medische disciplines, sociale wetenschappen, managementwetenschappen en onderzoekers van vele (inter)nationale
universiteiten. Hij werkt voorts samen met kunstenaars, musea, en de sportwereld. In 2011 werd hij door het Ministerie van Volksgezondheid verkozen tot de Nationale Zorgheld. In 2012 werd hij uitgeroepen tot Burger van het Jaar van de stad Nijmegen. Internationaal werd hij in 2018 verkozen tot lid van de Academia Europaea, in 2019 tot Fellow van de Royal
College of Physicians of Edinburgh, en in 2023 tot Fellow van de European Academy of Neurology. Nationaal werd hij in 2018 tot lid gekozen van de Koninklijke Hollandsche Maatschappij der Wetenschappen, en in 2020 tot lid van de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen (KNAW). In 2022 ontving hij samen met zijn team de Stevinprijs, de hoogste erkenning voor een Nederlandse wetenschapper die grote impact
heeft gehad op de samenleving.

Janna Marie Bas-Hoogendam

Foto: Suédy Mauricio

Dr Janna Marie Bas-Hoogendam is als universitair docent werkzaam bij het Instituut Psychologie van de Universiteit Leiden en ook verbonden aan de Afdeling Psychiatrie van het Leids Universitair Medisch Centrum en het Leiden Institute for Brain and Cognition. Dr Janna Marie Bas-Hoogendam verricht multi- en interdisciplinair onderzoek naar de neurobiologie
van angststoornissen. Tijdens haar promotieonderzoek bestudeerde zij de aangeboren kwetsbaarheid voor het ontwikkelen van sociale angststoornis (SAS), een veel voorkomende, chronische en invaliderende aandoening met onvoldoende behandelmogelijkheden. Binnen de unieke Leidse Familiestudie onderzocht ze met MRI-scans welke hersenkenmerken
gerelateerd zijn aan sociale angst én erfelijk zijn. Bij dit interdisciplinaire onderzoek waren experts vanuit Psychologie, Psychiatrie, Kinderpsychiatrie en Medische Statistiek betrokken.
Haar werk heeft geresulteerd in fundamentele kennis over de neurobiologische kwetsbaarheid voor het ontwikkelen van SAS. Dr Janna Marie Bas Hoogendam heeft een beurs ontvangen, die haar in staat stelde om een intensieve samenwerking op te zetten met het National Institute of Mental Health (USA). Ze onderzoekt verder het effect
van neurofeedback op sociale angstklachten en is medevoorzitter van het internationale ENIGMA-Anxiety consortium. Haar onderzoek wordt ondersteund door beurzen van Medical Delta (een uitgebreid interdisciplinair samenwerkingsverband in de regio Leiden-Delft-
Rotterdam) en de Nationale Wetenschapsagenda (NWA). Daarnaast is ze actief als ambassadeur voor de wetenschap.

Beide winnaars zullen hun prijs in ontvangst nemen tijdens een feestelijk symposium op 16 oktober in de Uilenburgersjoel in Amsterdam.