De winnaars van de J.J. Groenprijzen 2020 zijn Prof. dr Brenda Penninx, MD, PhD en Prof. dr Renske Keizer.

Brenda Penninx

Brenda Penninx_ECNP picture

Brenda Penninx, PhD, is hoogleraar aan de vakgroep psychiatrie van Amsterdam UMC (lokatie VUmc, https://psychiatryamsterdam.nl). en tevens verbonden aan GGZ inGeest. Sinds 2004 leidt zij de Nederlandse Studie naar Depressie en Angst (NESDA, www.nesda.nl), een longitudinale studie naar het beloop en de gevolgen van depressie en angststoornissen. Ook is Prof. Penninx (mede-)trekker van diverse (nationale of EU-gefinancieerde) cohort- en interventiestudies gericht zijn op preventie en behandeling van depressie en angststoornissen. Het onderzoek van Penninx richt zich op het krijgen van een beter begrip van de psychosociale, lichamelijke en neurobiologische risicofactoren en gevolgen van depressie en angststoornissen, en hoe hierop aangegrepen kan worden om de ziektelast van deze stoornissen te verminderen. Prof. Penninx leidt een onderzoeksgroep van meer dan 30 junior en senior onderzoekers, en heeft breed gepubliceerd over haar onderzoek. In 2016 werd zij gekozen tot lid van de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen (KNAW).

Renske Keizer

Renske Keizer foto persbericht ERC StG EUR

Renske Keizer (1983) is hoogleraar Familiesociologie aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Haar onderzoek richt zich op de rol van familie, en vooral vaders, in het ontstaan en voortbestaan van sociale ongelijkheid. Het onderzoek van Prof. Keizer bevindt zich op de kruispunten van sociologie, demografie, ontwikkelingspsychologie, pedagogiek en epidemiologie. In haar meest recente werk verbindt Keizer oude sociologische vragen over stratificatie met pedagogisch en ontwikkelingspsychologisch onderzoek naar de ontwikkeling van de levenskansen van kinderen. Keizers onderzoek is beloond met een prestigieuze Starting grant van de ERC en Veni-, Vidi- en ORA-beurzen van NWO. In 2016 werd ze geselecteerd als een van de 25 meest getalenteerde jonge wetenschappers van alle Nederlandse en Vlaamse universiteiten (New Scientist Wetenschapstalent, nominatie vanuit rector). Sinds 2019 is ze lid van de Jonge Akademie, de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen.

Hier vindt u informatie en foto’s van de prijsuitreiking 2020.